måndag 5 maj 2014

Den här måste ju du bara ha så du kan logga ditt liv...och andras.

Så har jag haft den lilla kameran som tar kort var 30e sekund. Narrative heter den och är en innovation från ett Linköpingsföretag som startade som ett så kallat Crowdfundingprojekt. Jag har haft den som sagt en tid och många frågar om den när jag bär den på mig och helt klart är att det finns många frågor kring denna produkt. Namnet Narrative är inte slumpmässigt valt utan Narrativ kan översättas med berättande. Tanken är alltså att vi får möjlighet att berätta en historia med denna pryl. Kanske är Narrativ en förlängning av den narrativa etiken där det centrala är att alla människors livsberättelser skapas och ges mening på samma sätt som litterära berättelser. Dessa livsberättelser, både våra egna och andras, avgör hur vi uppfattar och värderar det som sker runt omkring oss och hur vi handlar i konkreta situationer.

Lite om kameran. Kameran är liten men ändå rätt lätt att upptäcka, i alla fall om man har en vit kamera mot en mörk skjorta eller tröja. Det finns även svart och orange kamera och den svarta är lättare att dölja. Kameran tar en bild var 30e sekund och skall också lägga in en GPS-positionering (detta sker dock inte på rätt sätt med nuvarande mjukvara). Kameran tar bilder med en upplösning på 5 megapixlar men det går inte att ladda upp bilderna direkt till sociala medier utan alla bilder måste importeras till dator för att sedan laddas upp i Narratives lagringstjänst. Det går även att spara bilderna lokalt på datorn. När bilderna laddats upp når man dem via Narratives app och sedan är det upp till dig att publicera eller sända bilder var du vill.
Bilderna blir väl sådär...det är ofta suddiga bilder och när man rör sig så blir klart bilden suddig. Man vet ju inte när bilden tas och lunchjoggingturen tidigare i dag på Lugnet blev inte särskilt bra bildmässigt sett. En del bilder blir bra, andra mindre bra. Får en att tänka på citat från filmen Yes Man: "Vem som helst kan väl ta bilder stillastående".
Riktigt så illa var inte spåret, här har kameran inte lyckats få till ett bra kort.

På resa hem på cykeln såg vägen ut såhär

 Men nu kommer vi till frågan, vad är poängen och hur uppfattar mina vänner och omgivning denna ofrivilliga fotografering? Själva poängen enligt Narrative är att vi kan dokumentera och skapa våra egna berättelser på ett enkelt sätt med kameran. Du ska inte behöva fundera utan bara vara i stunden, fotograferingen sköter sig själv. Du skapar din egen berättelse. Men det är inte bara din egen berättelse utan det är också dina vänners berättelser. Jag frågade en kollega idag när han såg min kamera på skjortan om han tyckte att det var obehagligt? Inte obehagligt kanske ansåg han men däremot blir man lite nervös, inte minst för att man inte har något att säga till om. Man vet inte vad som fotas, än mindre var det eventuellt kommer att användas.

Själv ser jag att många lägger märke till kameran, en del känner säkert till den, andra undrar vad det är och alla frågar mig och sig själva...varför? Jag tenderar att hålla med dem. Jag ser ingen poäng med kameran, även för egen del känns det obekvämt att bära den då jag vet att jag fotar människor utan deras kännedom om det. Det är inte olagligt men det ger mig etiska bryderier. Samtidigt så tror jag att detta bara är början på än mer enkla men samtidigt mycket avancerade kameror som både filmar och tar kort och som också ger oss möjlighet att ladda upp direkt på nätet där vi önskar. Jag har sett i en del kommentarer att man ville se en automatfunktion som publicerar bilder omgående när de tagits.

Dessa kameror kommer att finnas i skolor och andra platser där människor rör sig och då måste vi som finns i dessa miljöer förhålla oss till dessa prylar. Åter till den narrativa etiken. Med Narrative så skapas nya berättelser och kommer påverka oss på olika sätt. Vi kommer direkt att agera annorlunda när vi vet att vi dokumenteras och plötsligt så ändras värderingar om t.ex. integritet och ansvar bara för att tekniken möjliggör nya sätt att skapa dessa berättelser på. Mina barn ser direkt när jag har kameran och de undrar...varför har du den där på dig. De vet exakt vad det är men ser inte poängen med att deras far har en sådan på sig. Vi har en del att lära oss av de unga.

Ibland får man bilder som man inte väntat sig

Fint väder...många foton blir det av samma motiv när man sitter still

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.