fredag 12 april 2013

Döden och ett digitalt avslut

En gång kommer vi att behöva lämna våra digitala världar, troligtvis av naturliga orsaker då vi vi upphör att existera som individ. Många har funderat över hur vi ska hantera mail, socialamedierkonton, andra konton mm och det finns olika system att nyttja för att förbereda inför sin förestående död.

Jag har skrivit några inlägg om detta tidigare i denna blogg:


I går släppte Google sin lösning på detta i det som man kallar för "hantering av inaktiva konton" som kanske inte framställs som en "efter livet" tjänst utan snarare när man inte använder ett konto längre via Google. Det finns dock möjlighet att se till att om jag under allt för lång tid inte har varit aktiv på Google så kommer man att i första hand meddela mig men om inget händer så kommer sedan de som jag angett som kontaktperson/er få uppgifter om hur kontot kan raderas.

Frågan om vad som händer med mina uppgifter är primärt inte en fråga om mig utan snarare om min omgivning och mina närmsta. Kanske kan det vara värt en del för dem att ens namn inte dyker upp som kanske vänförslag då jag inte längre finns i den fysiska eller digitala världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.