torsdag 21 februari 2013

Jabberwocky-“How do we redefine? With a new definition!”

"How do we redefine? With a new definition"
I TV-serien Better off TED (säsong 1, avsnitt 12) så inleds programmet med att huvudpersonen i serien (Ted) känner sig tvungen att ljuga för sin omgivning för att kunna möjliggöra en anställds ambition att skapa ett grönare företag. I takt med att han blir tvungen att ljuda för fler för att dölja kostnaden för detta så säger Ted att pengarna går till företagets högst prioriterade projekt Jabberwocky (namnet tog han efter att ha sett ordet slumpmässigt). Det hela utvecklar sig till att bli det enda man talar om på det stora företaget. Alla talar om det men ingen vet vad det är, alla vill vara med trots att det inte finns något underlag alls och Jabberwocky blir till en snöboll som bara växer och som inte går att stoppa. Slutligen så står Ted tillsammans med sin chef (som nu vet att Jabberwocky inte existerar) i ett läge där man skall presentera projektet för 2000 personer. Det är nu det blir intressant när man skall presentera ett produkt som inte finns och med en "strålande" presentation med en massa floskler så lyckas man att få alla åhörare att tro att det finns en produkt som heter Jabberwocky trots att det inte finns det, lite av "Kejsarens nya kläder". Under presentationen sägs följande: "Det vore ännu bättre om vi hade en produkt" varpå chefen Veronica replikerar: "Produkter är till för de som inte gör lysande presentationer".

Ibland känner jag igen mig i detta luftslottsbyggande. Det hela låter suveränt, alla vill vara med men inget vet egentligen vad det handlar om. Genom att att införa nya begrepp och definitioner så vill vi gärna tro att detta är något som vi måste hänga på, annars kommer vi att framstå som okunniga och sena. Detta är inget ovanligt och sker hela tiden inte minst inom IT-världen. Det handlar mer om förpackning än om innehåll.

Favoritcitatet under presentationen är: “How do we redefine? With a new definition!”

Se klippet på denna sida.