onsdag 2 januari 2013

Jantelagen och skolan-ett kritiskt inlägg

Just nu kan vi ta del av några blogginlägg på Webbstjärnans blogg som handlar om Jantelagen och skolan med fokus på IT i skolan. När detta inlägg skrivs så finns det två inlägg att ta del av som handlar om Jantelagen. Jag har läst inläggen flera gånger men har svårt att sälla mig till dessa tankar då jag inte är säker på att det alla gånger handlar om Jante. jag har själv bedrivit utvecklingsarbete under många år i motvind och många gånger har det känts som att man är motarbetad. Men att skylla detta på Jantelagen är för enkelt. Det är ungefär lika enkelt som att alltid skylla allt på Luther för att man har prestationsångest. Försök att tänka er att en religiös person skall förmå dig att tänka om totalt så även du så småningom uppbär samma religiösa patos. Tanken är för dig mer eller mindre otänkbar...lika otänkbart kan det vara för en kollega att nyttja ny teknik, särskilt då man faktiskt har prövat men misslyckats (av olika anledningar). Vi som driver frågor om IT i skolan eller i mitt fall inom högre utbildning vi är inte gemene man, vi har fått ett nytt språk som ibland tar sig uttryck som en religiös övertygelse och vem blir väl inte rädd för en sådan?

Orsakerna till varför kollegor ofta känner sig tveksamma till ny teknik kan vara flera men några orsaker vill jag lyfta:

  • Ofta när vi talar om IT i skolan så har vi för dåligt med forskning som stödjer våra teser. Vi ser att det fungerar i klassrummet men emperi behövs i hög omfattning.
  • I anslutning till ovanstående fråga om emperi så ser vi att det allt för sällan görs ordentliga utvärderingar i de satsningar som görs inom skolan. Det är skrämmande hur ofta satsningar kommer igång godtyckligt bara för att man fått loss pengar eller för att man har en eller flera som brinner för IT i skolan. Det behövs mycket bättre utvärderingar samt följeforskning i de satsningar som görs. Jag har nyligen haft samtal med personer involverade i införande av lärplattform i skolan där man från de som driver införandet på intet sätt vill göra en utvärdering då  man redan vet att de kommer att få svidande kritik.
  • Många som arbetar med IT i klassrummet är fantastiskt positiva och det är bra. Däremot kan det ibland bli väl positivt och där de icke initierade kan tycka sig ana en viss religiös touch i kollegans utläggningar. Faktum är att skall man beskriva och lyfta fram de positiva som sker i klassrummet så måste man också lyfta fram problemen. Detta är generellt ett problem inom IT i skolan att de som driver frågan vill så väl och det tror så mycket på sin sak att man väljer att utelämna det som funkat mindre bra, eller så blundar man t.o.m omedvetet för det. 
  • Många av de som har kommit igång med IT i skolan kan ta en hel del problem och krångel och faktiskt inte se dessa som ett problem utan som en utmaning. Andra som får samma problem blir helt ställda och känner sig lurade då det hade sagts att det var så enkelt.
Jag kan ha helt fel, det kanske handlar om Jantelagen men jag anser att det är alldeles för enkelt att skylla på andra när det till lika stor del kan handla om en själv. Med utvärderingar, forskning, tydlighet och klarsynthet så kan man få till ett samtal som handlar om pedagogik och mindre om religion.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i stort sett. För visst har tveksamhet från kollegor sin grund i något för det mesta. Men jag vet inte om man -skyller- på jantelagen när allt inte går åt rätt håll (eller tillräckligt snabbt). Jante handlar om att man inte får tro att man kan eller är bättre än någon annan. Varför kan vi inte ha det tillåtande klimatet mer i skolan och hjälpas åt att dra varandra i olika frågor? På min skola har vi t.ex. ett fantastiskt "Skapande Skola projekt" som drivs av en fantastisk eldsjäl som inte alls är intresserad av IKT. Heja hen som driver det hela, säger jag, för det är ett bra komplement till mitt eget IKT-tänk!
    Att inte låta jante hindra när man vill mycket är en sak. Att skylla på det när man inte kommer vidare är en annan. Tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Karin. Jag tycker precis som du att Jante är en för enkel förklaring och min poäng är att om man har på fötterna vad gäller utvärdering, uppföljning och kritiskt förhållningssätt så kan kollegor säga vad de vill, låt utvärderingar och forskning tala ett tydligt språk och lämna vad vi tror om saker och ting och visa resultat.

    SvaraRadera
  3. Bra reflektion. Viktigt att förstå orsakerna bakom "de tveksammas" reaktioner.

    Men jag har tyvärr alltför ofta sett och hört Jante visa sitt fula tryne bland kollegor i skolan, inte bara när det gäller IT-området. Han kanske finns i lika stor utsträckning inom andra sektorer i vårt samhälle, men han har verkligen inte någon plats där vi verkar.

    SvaraRadera
  4. Min poäng är att om man skall hantera ev. Jante så måste man göra detta utifrån fakta och beprövad erfarenhet. Annars blir det endast ett stort tyckande och ogrundade slutsatser.

    SvaraRadera
  5. Tack för ett mycket bra inlägg, Jan! Hatten av! Jag kan bara hålla med dig om det där med enkla förklaringar och det stora behovet av utvärderingar och uppföljningar samt vikten av att man vågar/vill/har kunskap att sätta fingret på det som inte fungerar. Det behöver inte alltid handla om Jante... Jag har haft många intressanta diskussioner med duktiga lärare som efterlyser mer eftertanke och reflektion i det som görs. De åsikterna behövs också i debatten och bör inte avfärdas som "svensk avundsjuka".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.