onsdag 21 mars 2012

Något har gått fundamentalt fel

Jag har funderat mycket på artikeln om Stockholms stads upphandling av IT i skolan som verkar har gått rejält snett (se artikeln: 40 minuter - bara för att logga in). Om bara häften av det vi läser i artikeln är sant så måste man fråga sig...hur kan det ha gått så snett? Vilka har tagit de avgörande besluten, hur kan upphandlingen blivit så vansinnigt dyr med tanke på att inget fungerar och var ligger det pedagogiska tänket kring detta?

Jag hade igår utbildning för ett antal förvaltningschefer om IT, lärande och molntjänster och det är uppenbart att det är dålig kunskap om hur nätet, tjänster och våra pedagogiska miljöer förändras. Det är inte underligt att man inte känner till detta, men problemet är när man beställer utrustning till skolorna så bygger det ofta på fel premisser. Dels har IT-avdelningen sina ramar att hålla sig inom samt en okunskap om hur den pedagogiska miljön fungerar och vilka behov som måste mötas. Det är oerhört intressant att ta del av kommentarerna efter DNs artikel där vi ser ett krypskytte mellan dels de som arbetar inom IT samt lärare som befinner sig i verkligheten.

Med tanke på mina erfarenheter av IT-avdelningar inom kommunal verksamhet och hur de fungerar så tror jag att vi måste tänka helt annorlunda och faktiskt tänka utanför IT-enheter eller upphandlad service för att bli dels mer effektiva samt mer fokuserade på det pedagogiska uppdraget. Varför inte i Stockholmsregionen bygga upp en egen supportorganisation som består av lärarutbildade personal och som förstår utifrån den erfarenhet de har pedagogernas akuta behov samt även har en bild av eleverna som inte präglas av att de är "problem" utan ett av Sveriges viktigaste kundgrupper. Vi måste också ställa krav på god infrastruktur och kanske är det där som IT-avdelningar får dra sitt strå till stacken och tillse att det finns trådlösa nätverk som är stabila och snabba. Viktigt är också att arbeta med datorer som är snabba och som gör det jobb de är satta till, dvs. starta upp snabbt, inte ha så många program i datorn utan att nyttja "molnet" i högre grad samt ha en god batteritid.

Jag återkommer inom kort med ett förslag hur detta kan se ut. Men fram tills dess hoppas jag att alla kommuner som funderar på att satsa på IT i skolan funderar ett varv till över vad man vill uppnå och hur man gör detta på bästa sätt. Dessa beslut måste primärt komma från verksamma lärare på golvet och insatta skolchefer och inte från politiker eller IT-gurus.

1 kommentar:

  1. Inte IT-gurus?

    Är säkert olika på olika platser, men lite utifrån vad jag sett på skolor jag varit i kontakt med så tror jag nog att man verkligen behöver IT-gurus.

    Kan säkert också många gånger vara nyttigt för lärarkåren att se att det faktiskt också finns kunskap utanför skolvärlden.

    Att bara lägga IT-utvecklingen som ett internt projekt i skolan tror jag lätt kan bli lite av en blind leder en blind.

    Jag menar inte att vara kritisk, men jag är inte direkt imponerad av den kompetens jag sett på många skolor vad det gäller datorer och IT.

    Men jag tror att det är viktigt att det är "IT-Gurus" som tänker utanför det traditionella IT-avdelningstänket vad det gäller styra och kontrollera.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.