torsdag 9 februari 2012

Europe versus Facebook

Vi känner alla till att all vår verksamhet på nätet loggas och att dessutom mycket av vår information också sparas i olika databaser. Jag har tagit upp frågan tidigare men det jag tycker mig se i mina informationsflöden är allt mer information om oss som enskilda individer sprids på nätet. Inte minst med de nya användarvillkoren från Google (läs om Googles nya användarvillkor i tidigare inlägg). SvD näringsliv tog upp frågan i gårdagens tidning i samband med att Facebook nu ska börsintroduceras. I anknytning till börsintroduceringsfrågan togs även frågan upp hur mycket information om den enskilde användaren som sparas av Facebook och det är en intressant läsning. Tydligen har jurisstudenten Max Shrems vid University of Vienna begärt ut den information som finns lagrad hos Facebook gällande just honom, efter mycket om och men fick han ut materialet och resultatet är nedslående...1222 sidor! Läs mer om detta i SvDs artikel: Så mycket info har Facebook om dig.

Detta anser jag vara orimlig då ett kommersiellt företag inte ska få lagra så mycket om oss som användare, mycket av informationen skulle kunna kasseras omgående. Men det som är intressant i detta är att nu börjar alltfler vilja få ut informationen från Facebook, det är inte alldeles enkelt men det är ett sätt att få en press på Facebook för att få dem att ändra sina datalagringar. I kölvattnet av Max Shrems arbete så börjar Facebook nu få problem i Europa och ju fler som sätter press på Facebook, desto större möjlighet finns nu att påverka.

Jag tänker själv begära ut all information från Facebook och en bra start för att komma igång samt att få en enkel ingång mot Facebook rekommenderar jag sidan: Europe versus Facebook. Här finns en enkel guide över hur man kan formulera sig samt vilka svar man inte ska acceptera från Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.