onsdag 28 september 2011

Jo men sure...du kommer inte att avsluta ditt Facebook-konto

Facebooks stora förändringar har lett till att många är förvirrade över vad som har hänt med Facebook samt bekymrade över att man mer och mer tappar kontrollen över sin digitala aktivitet. Detta har Mashable  tagit fasta på och skrivit en mycket läsvärd artikel som heter "No, You Aren´t Going To Quit Facebook". Kontentan av denna artikel är att trots att vi hela tiden utsätts för förändringar och att Facebook mer och mer kryper innanför skinnet på oss användare så är det svårt att lämna Facebook:
"Still, quitting Facebook is much more difficult than it sounds. After all, what happens when someone sends you a link to a photo, video or conversation, but requires a Facebook login to see? Facebook is unique in its broad social reach. Unlike earlier social networks like LiveJournal, Friendster or MySpace, Facebook isn’t just for younger users. Despite getting its start on college campuses, Facebook is now just as popular among adolescents as it is with Baby Boomers."
För det handlar om att vi har investerat så mycket tid och kraft i Facebook samt funnit ett helt nytt sammanhang som vi tidigare aldrig mött och detta gör att vi svårligen kan lämna Facebook. Detta till trots med t.ex. en Spotify-integration som saknar motstycke och där fler och fler börjar att söka efter andra musiktjänster bara för att slippa den starka kopplingen mellan två stora företag (fast vi kunde väl kanske anat det redan efter det att Spotify blev rätt så social för ngt år sedan). Christina Warren som skrivit artikeln i Mashable fortsätter:

“So yes, you will hate the new Facebook profile when it launches in the coming weeks. Then, like me, you’ll realize that Facebook has unleashed something so remarkable that you didn’t even recognize it at first: A meaningful social network. And like any other groundbreaking technology — the PC, the smartphone, the iPad — you’ll wonder why life wasn’t always this way, and how you got by without it.”

Warren har kanske rätt, sociala medier och i synnerhet Facebook är kanske lika revolutionerande som när datorn kom in i våra liv men vi kanske måste fundera över hur vi agerar i Facebook så att vi inte säljer vår själ till varje företag som vill komma åt vår profil, jag satt själv för några dagar sedan och funderade över om det är värt en glass om MrDeal får åtkomst till min allmänna profil samt att öppna mina anpassade vänlistor. Jag klickade ned rutan och avböjde, glassen till trots. Jag kan inte låta ett företag köpa mig så billigt och mina vänner skall själva välja om de vill få kontakt med MrDeal och inte jag.

Vi har från och med nu en hel del viktiga beslut att ta ifråga om integritet och respekt för andra.