måndag 22 augusti 2011

"Lärare för dåliga på IT"

I Twitterströmmen snappade jag upp Brian Kotts tweet gällande SVTs nyhet om att lärare är för dåliga på IT. Detta anser enligt ATEA som i en enkätundersökning frågat 400 skolledare på Sveriges högstadium och gymnasium (dvs nästan 17% av skolledarna). Intressant läsning men inte helt sann tror jag. För det första är jag inte heller säker på att skolledarna alla gånger vet vad som krävs för att nyttja IT i skolan och för det andra så saknas det rätt ofta en tydlig pedagogisk tanke när man inför IT i skolan samtidigt som det inte sällan blir lite stopp i processen när IT-avdelningar och skolan inte helt är inne på samma spår.

Men visst behövs det utbildning av lärarna men det krävs också att tid ges för detta så att de val som lärarna gör baseras på pedagogiska grundval och inte på maskinen eller tekniken i sig. Givetvis är tekniken en förutsättning men inte målet (hur många gånger har man inte sagt det-slitet uttryck).

Med tanke på att flertalet rektorer som ännu inte infört IT i skolan ändå överväger att göra det, trots att kunskaperna enligt dessa är dåliga hos lärarna så blir jag lite orolig. Om man nu anser att IT-kunskaperna är för dåliga finns det inte risk för att en satsning på datorer till samtliga elever medför att resultat blir negativt?

I oktober får jag möjlighet att på rektorsprogrammet tala inför 140 skolledare om just detta med IT i skolan, det ser jag fram mot då vi kan vrida och bända denna frågeställning utifrån och in.

Se inslag på Rapport här.

8 kommentarer:

  1. Seriöst jag som har sett toppen på teachmeet och botten i skolan. Där man definitivt är dåliga är att införa det redan i utbildningen. Nyutbildade lärare vitnar om att deras utbildning på IT är exceptionellt dålig. Jag själv var nog en av de få som använde SMART board i skolan. Annars användes den som en slags dyr projektor...utbildningen är dålig och där man satsar på IT kommer inte det undervisas med IT eftersom lärarna saknar utbildning...

    SvaraRadera
  2. Det är lite det jag försöker att säga men kanske inte är tydlig nog, det är lite fråga om höna och ägg-problematik här. Utbildning måste till och det snabbt, inte minst på lärarprogrammen men även hos skolledare och pedagoger. Det saknas dock många gånger ett helhetsgrepp vilket är nödvändigt för att satsningen på IT i skolan ska fungera.

    SvaraRadera
  3. Jag är lärare och en fd teknikfientlig typ som tog mej i kragen och läste till IT-pedagog. Jag har fått en miljon förnyade uppslag men jag har inte haft möjlighet att utföra många av dem- tekniken är för dyr att köpa in. Det är oerhört frustrerande. Det du skriver på rad 7-8 är en verklighet jag mött.

    SvaraRadera
  4. Nu ska man också komma ihåg att i GY11 är datagrund borttagen. Skolverkets uppfattning är att eleverna redan kan data. Jag håller inte alls med där, då eleverna kan facebook och liknande. Men få kan ett word-program med indrag och spalter mm. Excel är också främmande för de flesta.
    När man försöker införa IKT så är det största motståndet eleverna. De tycker det är krångligt och svårt, trots alla förenklade finesser med direktlänkar i deras mail.
    IT-avdelningarna i all ära, men att försöka få hjälp med pedagogiska verktyg är svårt. Det får man för det mesta klara själv.

    SvaraRadera
  5. Denna fråga är inte lätt att lösa men den måste lösas. För mig är det totalt oansvarigt att inte införa IT i skolan. Allt vi gör idag är IT och all information bärs av detta, om då skolan skall göra något annat då är Sverige på god väg att åter arbeta sig in i industrisamhället med dess normer. Inget fel på industrisamhället men vi har passerat mycket av det gamla samhället och jag skriver just på en uppföljning av detta inlägg för som jag ser det är det vi håller på med inom skolorna allvarligt. Om 60% av de unga som vi utbildar kommer att gå ut till yrken som ännu inte finns...hur ska vi kunna ha en vettig skola om inte vi känner till detta?

    SvaraRadera
  6. Det är skitsnack att det är alldeles för dyrt. Linux är gratis. Gimp kostar noll kronor. Moodle kostar noll kronor och många universitet använder det. Värmdö kommun satsade på open source. Tyvärr satsar många kommuner exempelvis stockholm på en dyrare lösning outsourcing...de har noll koll och det ligger på de de outsourcar till att ha koll på det Rektorerna inte vet att de behöver...big fail

    SvaraRadera
  7. Dyrt- ett relativt begrepp. Det jag tjatat mig blå om är att köpa in själva utrustningen, och den kostar ju. För 13 år sedan hade vi en datasal som man kunde boka och arbeta med sin klass i- tre elever vid varje dator. Då var jag ofta där med min klass och arbetade med våra skoluppgifter (som vi annars skulle ha gjort i skrivboken). Sedan skulle datorerna in i klassrummet. Jag förstod aldrig vad jag skulle göra med EN dator. Jag hade ju 29 elever? För två år sedan kom projektorn. Jag lärde mig att gå och låna den och ansluta den till klassrumsdatorn. Då kunde vi konsumera och diskutera det vi såg men inte producera (annat än i flock... Men datorn i klassrummet kan användas till mer än ett anteckningsblock och OH!!! Dock krävs fler än en dator då!

    SvaraRadera
  8. Jag är av en liten annan uppfattning Bengt. dyrt blir det alltid, även med open software och outsourcing, man kan spara in men det kommer alltid och kosta och den stora utgiften ligger alltid i utbildning av användare, support och drift samt implementering av systemen i den lokala miljön.

    Dock...måste det ändå till en förändring. Vi kan inte snåla oss ur detta och är det någonstans man alltför länge valt att inte investera så är det i skolan. Däremot tror jag vi måste gå samman flera kommuner eller regioner och arbeta tillsammans, då blir det inte bara billigare, förhoppningsvis blir det också rätt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.