måndag 8 augusti 2011

Do It Yourself (DIY)

Lägg begreppet på minnet, eller bokmärk det. DIY handlar om att du själv kan klara av att lösa de uppgifter som kommer i din väg eller som du vill genomföra men kanske inte trott att du skulle kunna klara av utan de rätta kunskaperna. Nu finns "allt" på nätet och då kan du också nyttja den kollaborativa kunskapen som finns där. Ett exempel på DIY finns på bloggen Top Online Engineering Degree där listan över The Ultimate DIY Library ger en god bild av vad det handlar om. Varför är detta viktigt att känna till? Jo för oss som arbetar med utbildning så förändras även våra funktion. Det är inte ovanligt att arbetstagare idag anställts för vad de gjort eller skapat snarare än de betyg man haft med sig från skolan. Bill Gates nämnde för ganska precis ett år sedan att han tror att om fem år kommer den bästa utbildningen att finnas på nätet (se TechCrunch), kanske är det just därför Gates stiftelse Bill & Melinda Gates Foundation för första gången finansierat en bok som heter The Edupunk´s Guide To a DIY Credential som är författad av Anya Kamenetz.

Boken finns att ladda ned på nätet i epub-format (se direktlänk Smashwords - The Edupunks' Guide to a DIY Credential - A book by Anya Kamenetz). Boken är intressant att läsa, dels för att det finns många intressanta länkar i den men inte minst för hur man tänker sig att vi kan lära oss utan att delta i några formella sammanhang som skolor eller lärosäten. Jag tror att man kan komma mycket långt med att själv utbilda sig men det finns ett problem med det, jag är rädd för att det övergripande perspektivet kommer att saknas, eller analysen över sitt eget lärande och den kritiska hållningen. För egen del läste jag aldrig på universitetet för att egentligen bli något, jag studerade bara för att jag ville lära mig mer och få möjlighet att problematisera det hela (jag tillhör nog inte majoriteten av studenter utan många studerar för att få ett yrke). Men jag hoppas att alla som studerat inom högre utbildning också fått med sig något annat än färdigheter och kunskaper för att klara av sitt jobb och att studiemiljön var fylld av utmaningar för intellektet samt att man kom in på frågor och områden som man aldrig annars hade snuddat vid om man inte befann sig i just den miljön.

DIY innebär att vi kan komma mycket långt men jag tror också att vi behöver annan input som kommer från oväntade håll. Detta kan givetvis ske även på nätet och jag tror att de personer som arbetar efter DIY U-modellen också kommer i kontakt med allt det som jag talar om ovan, men den gruppen är inte stor tror jag.

Läs gärna boken...den var helt klart läsvärd och vi har mycket att lära oss om detta i våra formella skolmiljöer. Vi måste kunna i skolan erbjuda det lilla extra...och det tror jag är miljöer där vi som individer utmanas, utvecklas samt får alternativa stöd för att kunna gå vidare i vårt lärande. Här kan nätet vara en fantastiskt möjlighet....eller varför inte kombinera DIY med traditionell skola...då blir det oerhört spännande. Det ena utesluter inte det andra.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag håller precis på att läsa Anya Kamenetzs bok, trotts att den handlar om amerikanska förhållanden, och det var så jag hittade den här bloggen.

    Jag håller med om att det är oerhört spännande, men också lite, lite irriterande. Jag går nämligen själv på komvux just nu och det är absolut inget fel på mina lärare men visst kan det kännas lite gammaldags. Att tekniken inte används speciellt mycket, att undervisningen ser ut på samma sätt som den gjorde när jag gick på gymnasiet i mitten av 90-talet. Och någonting med frasen diy-utbildning tilltalar mig väldigt. Därför är det lite frustrerande att jag inte är en del av det.

    Jag har faktiskt lekt ganska mycket med tanken på att själv lägga upp enkla experiment på youtube, i still med dessa två, fast på svenska DNA Extraction Home Experiment och How to make a laser microscope . Fast ev. klipp skulle bli väldigt amatörmässiga om jag gjorde dem.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.