lördag 2 juli 2011

Mer om Google+. Jag hoppas att du är myndig!

Har nu fått tillgång till Google+, Googles nya sociala tjänst. Även om jag har suttit en del framför datorn och tagit del av tjänsterna så finns mycket att utforska. Personligen tycker jag att det är snyggt, inte minst slipper man allt brus som finns i Facebook i form av t.ex. reklam eller nu också alla Spam-försök (som alla tydligen klickar på dessutom). Gränssnittet är rent och snygg samtidigt som det påminner mycket om Facebook. Men det finns viktiga saker som skiljer, både bra och dåliga delar.

Det som är positivt är att med Google+ är det så mycket enklare att styra vilka som skall få se vad i de s.k. kretsarna och som förinställning finns redan en krets skapad för släkten och en annan för vänner, eller som Google skriver för denna krets: "Dina riktiga vänner, de du kan tänka dig att dela privat information med"
Detta är bra, eller till och med mycket bra då Facebooks bidrag till sociala medier har inneburit att allt har blivit socialt, även det som kanske inte borde vara helt öppet och transparant.
Sedan så är det bra mycket enklare att dela bilder då det bara är att dra-och-släppa, eller allt bygger mer eller mindre på drag-och-släpp och detta är suveränt. Att släppa en bild och sedan välja vilka kretsar som skall få se bilden är enkelt samtidigt som man faktiskt har koll på vilka som skall se vad.

Att sedan kunna kommentera bilderna på ett snyggt sätt gör inte saken sämre. Det finns också en extra funktion i Google+ som innebär att när du delar en bild så får du mer information om bilden ifråga. Detta är dock något som vid en första anblick är mycket roligt, men däremot så får man också information som bygger på GPS-positionering. Detta innebär att man kan se var bilden är tagen om bilden är tagen med t.ex. en smart-phone. Det syns knappt att denna information kommer med och många lär glömma bort att avmarkera denna funktion. Se bilder nedan.

Detta låter kanske inte så allvarligt men jag tror att det är bättra att vi kan slå på en funktion istället för att behöva stänga av den, det senare kräver mer information och många tar inte till sig denna.

Sen har jag upptäckt att Google har gjort en mycket märklig sak med Google+. Visserligen är Google+ nu i beta-stadium men få känner till att åldersgränsen för att nyttja Google+ ligger på 18 år. För att överhuvudtaget ha ett Google-konto så måste man vara tretton men för Google+ gäller just nu alltså arton (18) år. Om man vill slå sig in på den sociala arenan så är det för mig oförklarligt varför man lagt åldern så högt. Detta innebär att många som får möjlighet att skapa ett Google+-konto och som måste fylla i sina födelsedata faktiskt inte kommer in alls då man kanske bara är sjutton år? Så till listan myndighetslistan kan vi nu lägga till Google+ tillsammans med andra vuxna saker som t.ex.   körkort, dricka alkohol, rökning, fängelsestraff, rösta, gifta sig mm mm.

Det man också bör komma ihåg är att om man skriver in en ålder så att Google känner till detta så kan man nästan inte alls få denna ålder ändrad, det går inte att ändra ålder. Tro mig, jag har försökt och det är krångligt, eller Googla på nätet efter change age Google.

Google har just nu stängt möjligheten till att bjuda in fler men så snart det öppnas igen så kommer jag att bjuda in alla som vill. Säg bara till och sänd mig din e-postadress så lägger jag till Er i en krets som är till för mina läsare.

4 kommentarer:

  1. Vilken besvikelse att läsa om 18-års gränsen. Hade många tankar kring hur Google+ skulle ha kunnat inkoorporerats med Google Education. 18 år tycker jag är ett mysko val för åldersgräns. Jag kan förstå att man sätter in en gräns mellan barn och ungdom (pubertet), men att utesluta ungdomar som har som sin yttersta drivkraft att träna på att bli vuxna är som sagt mysko. Att köra bil eller köpa alkohol är en sak; ett Google+-konto är en annan.

    SvaraRadera
  2. Åldersgränsen handlar förmodligen om juridiskt och publicistiskt ansvar, ifall det blir åtal av någon sort. Tror de gör klokt där för egen del. Sen om det är så kul för dialogen är ju en annan sak.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att åldersgränsen snarare beror på att man vill ha ett gäng beta-testare med högre ålder och med det så tror man att de "äldre" har högre toleranströskel, samtidigt tror jag att detta är ett feltänk. Klart att unga skall in så att det blir levande. Det som är mest intressant är att det ingenstans står något om denna åldersgräns utan den upptäckte jag när jag förstod att en nära bekant till mig inte kom in trots ålder över tretton år. Vi får väl se vad som händer. Problemet är bara att om man som ungdom går in och registerar sig som användare för Google+ så får man inte någon förklaring utan bara en sida som säger:

    "Den här tjänsten är inte tillgänglig för ditt konto.
    Du måste vara över en viss ålder för att kunna använda den här funktionen."

    och sedan ingen mer information.

    SvaraRadera
  4. Vad gäller "juridiskt och publicistiskt ansvar" så måste väl åldersgränser skilja sig mellan olika länder och här handlar det om en internationell tjänst. Är 18 år något allmänt vedertaget internationellt sätt? Jag hoppas att det, som Jan stipulerar, handlar om betastadium-strategier. Jag vill ha ungdomarna med i Google+ " Klart att unga skall in så att det blir levande."

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.