tisdag 17 maj 2011

Våra behov av översikt

I takt med att våra nätverk växer och att vi lever i ett snabbt accelererande informationssamhälle måste vi också skapa förutsättningar för att förstå de olika sammanhang vi befinner oss i. Jag började att fundera på detta efter det att jag laddat ned iPad-appen Planetery som visualiserar musiken på enheten med att låta artisten vara den stora solen och planeterna runtomkring är albumen och de kometer eller planeter som snurrar runt albumet är låtarna. Det hela kanske vid första anblick ser ut som en cool mediespelare men det är något mer, det är ett sätt att visualisera dels musiken på enheten men också ett sätt att skapa förståelse relationer emellan.
Planetery

När vi t.ex. ska skapa oss en bild över hur mina vänner på Facebook står i relation med varandra är det inte alldeles enkelt, Facebook är helt enkelt inte utvecklat på det sättet. Däremot är det möjligt att kunna få en relativt god överblick över mina vänners relationer med varandra genom att gå in på sidan Facebook Mutual Friend Network Visualization och där få en enkel bild över vilka vänner som är kopplade till varandra.

Bild över min vän Joachims relation till mina andra vänner på FB
Varför är detta viktigt? Kanske är det inte viktigt att se vilka Facebook-vänner som är kopplade till varandra men ur ett större perspektiv behöver vi få vår omvärld visualiserad då våra traditionella medier och bilder inte riktigt räcker till. Visst kan vi visualisera Twitter och andra sociala medier, men hur gör vi för att visualisera historia eller matematiska företeelser på ett sätt som gör att det blir begripligt. Här är jag övertygad om att informationssamhället kan bidraga mycket och skapa nya sätt att finna samband och relationer. Visualiseringsmodeller har alltid funnits inom IT-sektorn men jag vill gärna att den på ett mer pedagogiskt sätt anpassas till skolan och med det också oss vanliga människor som inte är helt inne i API-gränssnitt mm.



1 kommentar:

  1. Hm, håller med dig om att det hjqlper att kunna visualisera saker, mind-mapping är ju ett klart exempel på detta.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.