torsdag 21 april 2011

iPhoneanvändare...glöm integriteten!

Det stormar rätt rejält på nätet just nu om Apples något dolda funktion som gör att iPhone (så också iPad med GPS) inte bara kan lokalisera var vi är just nu utan även gör detta i trots att vi inte kanske önskar det. På nätet diskuteras just nu varför inte Apple tillkännagivit detta. Vad det i princip innebär är att iPhone/iPad lgrar information som visar var du har varit samt när du var just på denna plats. Jag har själv testat min egen iPhone 4 som jag haft under en tid nu och ser att det är mycket information som finns lagrad i den och som visar vilka länder jag besökt såväl som platser i Sverige. Det som är intressant är att jag har under tiden vid ett antal gånger installerat om telefonen genom att gå tillbaka till "fabriksåterställning" och trots detta finns informationen kvar trots att jag inte efter installation gjort någon återställning av sparat material från tidigare. Värt att nämna är också att jag har haft i olika SIM-kort och inte varit uppkopplad via 3G alls t.ex. i Kenya och Somaliland, trots detta så finns mina spår även där. iPhone spårar ven via trådlösa nätverk så om du kopplar upp dig så spåras du. Macken har skrivit ett inlägg om detta som beskriver vad som lagras och hur det lagras.

Vad spelar då detta för roll för gemene man? Rätt mycket vill jag påstå...om vi bara tillåter att spårning av enskilda individer tillåts så kommer vår integritet hela tiden naggas i kanten och till slut så är vi helt livegna. Men det handlar inte bara om oss själva, Joakim Jardenberg har beskrivit problematiken utifrån ett annat perspektiv på sin blogg under den helt befogade rubriken: Därför är jag rasande arg på Apple.

Om du vill ta reda på dina aktiviteter med din iPhone så är det bara att ladda ned programmet iPhonetracker och se hur din värld av integritet rasar samman. Det spelar alltså ingen roll om du aktivt vill visa var du är via t.ex. Google Latitude, Facebook places, Gowalla eller Foursquare, du spåras ändå.

Nedan kan ni se var jag varit under senaste två åren...jag är ledsen att jag mest rör mig i mellansverige...jag får för få inbjudningar söderut och norrut helt klart :-)


3 kommentarer:

  1. Just nu finns det nog inget som tyder på att informationen skickas till Apple, men man kan ju fråga sig varför den finns. En teori är ju att snabba upp GPSen när den startas. Information borde ha funnits tidigare i alla fall!
    Sen att du uppkopplad utan 3G spelar ingen roll då den använder sig av triangelisering och inte GPS för att hitta sin position.

    SvaraRadera
  2. Helt korrekt Sälen. jag har lagt till en mening ovan som hänvisar till Macken som skriver om detta på ett tydligt sätt.

    SvaraRadera
  3. Lite mer insatt läsning om ämnet:
    http://www.macpro.se/2011/04/25/1984-inte-riktigt/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.