lördag 5 mars 2011

"Öppna era böcker" får en helt ny innebörd i SocialBooks

SocialBooks...Nu finns de ute...möjligheten till att läsa böcker tillsammans. De har funnits ute på App-store en period och jag har testat både Social Classics och You Can´t Fix Crazy som egentligen bara är olika appar för samma sak, dvs att göra noteringar samt att ta del av andras. Det jag nu saknar är att lägga in egna böcker vilket jag tänker göra så snart det är möjligt (Det kommer inom kort ut en till App som ska kunna göra just detta, den väntar jag på och har väntat på i snart två månader). Här öppnas möjligheter som jag längtat efter, möjligheten att få respons på det som jag skriver och öppna mitt skrivande till en större grupp som alla får ge sina synpunkter. Det blir något helt annat än blogginlägg eller Wiki-form, det blir böcker på en helt ny nivå. Det blir annat än böcker som trycks med papper och där man kan få ta del av en särskild webbplats där länkarna till boken finns listade, jag vill inte ha särskilda avdelningar för länkar och annan "extra"-information som finns som komplement till boken, jag vill att mina läsare ger mig länkar utöver mina, jag vill att läsarna ger uppslag och nya synvinklar på det jag skriver, jag vill att boken växer och utvecklas.

Men som sagt, innan vi kan få in våra egna böcker eller de som vi vill läsa tillsammans förutom de gamla klassikerna som just nu finns tillgängliga så väntar jag på det stora genombrottet, böcker som är öppna för alla, som kan vara del i en kurs och där alla kan kommentera, fråga och utveckla sina tankar med stöd av öppna böcker. Uttrycket "Öppna era böcker" som vi så många gånger har hört i skolan får nu en helt ny innebörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.