onsdag 23 mars 2011

Hur transparant blir det?

Jag läste med intresse Kristina Alexanderssons läsvärda blogginlägg om "sociala medier och bilden vi ger av oss själva". Vi måste alla fundera över vilken bild vi ger av oss själv men också kanske i högre grad förstå styrkan i de sociala medierna. Läs Alexanderssons inlägg och fundera över vad du står själv i frågan.

Men styrkan då och det blickfång man ev. kan få, hur kan de påverka oss? Ett exempel är något jag just nu diskuterar med ett företag om som inte gillade det jag skrev. Företaget i fråga ville veta vad jag hade emot dem och jag förklarade tydligt att jag inte hade något emot dem alls men man måste få vara kritisk till det man har synpunkter på. Om vi då funderar på min situation så vet jag att jag har grusat alla mina ev. chanser att detta företag skulle vilja engagera mig för att jag just varit kritisk. Å andra sidan så är jag glad för att detta hänt för då blir det så tydligt att en liten blogg som min tydligen kan ge lite genomslag och att somliga företag tar åt sig av kritiken.

Jag måste således förstå att när jag ger mig ut i de sociala medierna och har en åsikt så kan det få konsekvenser. Däremot om man är i sociala medier och inte har någon åsikt alls om någonting så spelar det ingen större roll för en person privat. Om jag vore arbetsgivare så skulle jag vilja anställa någon som har åsikter och kan stå för dem istället för att anställa en som endast är en del i det ackumulerande informationsbruset.

Den fråga som en del av läsarna just nu kanske sitter och funderar på är säkert...vilket är företaget du talar om ovan? Faktum är att det kommer jag inte att tala om men det kanske kommer att märkas i kommande blogginlägg för just nu är jag inte så intresserad av att skriva om det längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.