tisdag 18 januari 2011

Krönika i kommITs

Jag är återkommande krönikör i tidsskriften Kommits (Kommunal IT-samverkan) och lägger in min senaste krönika som handlar om våra märkliga flygritualer. Mest för skoj:

Jag har just varit ute på några tjänsteresor med flyg och varje gång vid start och landning så funderar jag över de två ritualer som ständigt upprepas oavsett flygbolag eller land: Kabinpersonalen som likt ett inspelat meddelande påminner vänligt men bestämt att passagerarna skall stänga av allt som överhuvudtaget ger någon glädje, allt för vår egen särkerhet. När detta händer så sitter en stor del av passagerna och knapprar frenetiskt på sina mobiler lite sådär i smyg för att kunna pressa ut de sista sekunderna av digital frihet innan kabinpersonalen upptäcker vad som pågår. Många väljer att sätta mobilen i flygplansläge istället för att helt stänga av, kanske i ren protest.

För en del är detta beteende ett resultat av att man inte vill bli styrd av någon myndighet eller lag för andra en neurotisk rädsla för ännu en nanosekund av oundviklig frånkoppling. För en tredje grupp ligger en djupt rotad skepsis gällande 21:a århundradets flygelektronik och om den verkligen är känslig för några enstaka processorers svängningar och cykler. För egen del så har jag nog en fot i samtliga grupper och jag blir besvärad över att allt måste vara så reglerat. Samtidigt så bör jag nog omvärdera mitt handlande för visst är det ett under att denna tunga plåtlåda överhuvudtaget kan lyfta och visst är det mycket som borde kunna gå fel vid en start eller landning, jag bör inte försvåra ytterligare med att spela digital rebell i denna kritiska fas av flygresan?

Vad som förbryllar mig än mer är trots alla frågetecken huruvida elektronik stör flygplansinstrumenten så är det för mig en gåta att man flera bolag inom den närmsta tiden kommer att erbjuda trådlösa bredband i planen under långresor. Det är kanske då som man verkligen bör undvika att flyga om det nu är så att vår apparatur stör instrumenten. Men jag är samtidigt så tveksam till allt detta, jag har förstått att det inte är alldeles ovanligt att piloterna själva har sina mobiler igång under de kritiska faserna, det hela kanske bottnar i något helt annat: Genom att göra resandet så tråkigt som möjligt så vill vi som resenärer åtminstone dränka vår tristess i alkohol vilket är en god affär för bolagen, och det innebär ju inte alls någon säkerhetsrisk :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.