tisdag 23 november 2010

Vi har allt att vara glada över

jag befinner mig just nu i Kenya för ett samarbete samt bedriva utbildning vid ett universitet beläget på landsbygden. Jag ägnade gårdagens eftermiddag åt att försöka få information för att få tillgång till det lokala trådlösa nätverket som finns där jag bor. Tyvärr lyckades jag inte få den information jag behövde för att komma åt det trots att jag talat med fem olika personer, besökt tre ställen samt suttit timmar på olika kontor. Sådana gånger slår det en hur otroligt privilegierade vi är i Sverige där internetuppkoppling tillhör vardagen och alla förväntar sig att det ska fungera. I Kenya hoppar man över koppartrådar och går direkt på 3G-nätet men även det har sina brister vad gäller stabilitet. Det är bra att få perspektiv på saker och ting och vi bör istället för att se problem med nätet fortsätta utvecklingen till att nyttja det maximalt och utveckla metoder och pedagogiken för att i högre grad nyttja det till utbildning.

Den utbildning jag skall hålla i under två dagar handlar just om IT och pedagogik. Bara det är en utmaning, vi har i Sverige gått till ett alltmer kollaborativt lärande medan man i Kenya har en mer auktoritär undervisningmodell och ett rätt distanserat förhållande till sina studenter.

Ett annat intressant spår är att vi också arbetar med utveckla geografisk informationssystem (GIS) med ny teknik. Vi inför nu iPad med 3G uppkoppling som verktyg för att kartlägga skogar och gårdar vilket verkar bli en mycket bra lösning tillsammans med några intressant GIS-program.

Men allt är inte enkelt och det måste jag bara tillstå att det är det i Sverige...vi har allt att vara glada över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.