fredag 29 oktober 2010

Offlinetillståndets välsignelse

I onsdagskväll återkom jag efter en veckas semester i totalt offlinetillstånd. Jag brukar försöka att bryta helt under åtminstone en vecka per år. Många i min omgivning tror inte att det är möjligt för mig att helt bryta all kommunikation men för mig har det blivit en viktig princip...att helt fokusera på där jag är och dem jag delar min samvaro med. Här innebär det även att jag stänger av min mobil och lever mer eller mindre i ett digitalasketiskt förhållande vilket får mig att fundera på asketism överhuvudtaget. Under alla tider har det funnits människor som frånvänt sig tidens trender och det vore inte otroligt om fler som jag kommer att göra dessa medvetna avbrott från digitalbruset. Kanske borde man satsa på att starta en retreatverksamhet för alla digitala slavar som inte själva klarar av att bryta och som behöver få kommunikationsvila, här finns pengar att göra.

Jag fann bara ett ställe där ordet digital ascetism(Bloggen Digital Acetism) dök upp och där läser jag följande i en övning:

Exercise yourself in Asceticism. As Digital Ascetic you spend consciously on occasion some time without any information and communication technologies. The enriching experience of abstinence changes perspectives and enhances the use of the information era achievements. (Digital Asceticism doesn’t mean to condemn communication technologies. Not at all.)

Min uppmaning till flera av er är...våga vara lite asketisk, det är en vila för själen. Trevlig helg!


1 kommentar:

  1. Helt rätt mannen. Detta är ett måste. Att ibland koplla ur. Jag gjorde så i somras från det att skolan slutade och i två! veckor var det helt offline. Därefter mest strösurfande men inget bloggande inget Facande elelr Twittrande förrän i Augusti. Kändes härligt och även min vänner trodde inte att det skulle gå men det gjorde det ;)
    Kommer att göra samma sak under nästa veckas lov då familjen drar till Berlin.
    Må gott där uppe i norr

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.