tisdag 28 september 2010

iPad till Sverige i november

Det ryktas enligt Dagens Industri om att iPad kommer till Sverige i november, det hoppas jag verkligen. Jag har själv en som jag använt under några månader och jag kan bara säga att den är något annat än en stor iPhone som vi ofta fått läsa i pressen. Jag ser fram mot att kunna läsa fler böcker på iPaden, den funktionen är idag begränsad. Om sedan biblioteken i Sverige vågar sig ut i iPad-världen så ser jag en stor möjlighet till att utlåningen av böcker kommer att öka drastiskt. Sen vore det rätt roligt om någon eller några skolor skulle våga sig på att i högre grad nyttja en sådan här platta inom undervisning, här finns mycket att göra allt ifrån förskoleåldern till högre utbildning och kanske är det en poäng att det inte går att koppla på så mycket saker på dessa läsplattor utan det hela handlar om innehåll. IT i skolan har blivit teknik i skolan i många fall och det beror på att datorer fortfarande är klumpiga, inte alltid användarvänliga och allt för krångliga vad gäller installationer mm, jag hoppas att utvecklingen leder oss bort från detta.

iPad i november, i samma veva kommer troligtvis iOS4 för iPad också och då blir den bra mycket bättre än idag då den inte tillåter multitasking.

För er som har en iPad men inte upptäckt Flipboard så säger jag er...ladda ner och koppla era sociala medier till Flipboard, sociala medier blir sig aldrig mer lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.